Arxius diaris: Agost 24, 2025

SARSUELA

Ingredients (4p):

  • 4 talls de rap o lluç
  • 2 sípies o calamars
  • 4 gambes
  • 4 escamarlans
  • 1/2 kg. de musclos
  • 250 gr. de cloïsses
  • 2 cebes de figueres
  • 3 tomàquets madurs
  • 4 alls
  • 1 manat de julivert
  • 1/2 litre de fumet de peix
  • farina
  • conyac
  • oli d’oliva
  • sal

Elaboració:

  1. Netegeu els musclos i obriu-los al vapor guardant l’aigua de cocció colada. Feu el mateix amb les cloïsses mirant que no tinguin sorra. En una cassola poseu oli i sofregiu, volta i volta, les gambes i els escamarlans, retireu-los. Enfarineu el rap i la sípia i fregiu-lo al mateix oli, retireu-los.
  2. En el mateix oli feu un sofregit de ceba, tomàquet, all i julivert tot picat ben petit. Deixeu que el sofregit es vagi concentrant a foc lent i aneu-lo mullant amb l’aigua dels musclos i les cloïsses.
  3. Quan sigui llest el sofregit, afegiu el rap i la sípia i quan sigui ven calent tireu u raig de conyac i flambege-ho. Afegiu les gambes i els escamarlans i la meitat del brou de peix ben calent. Deixe-ho coure us 10 minuts i si cal aneu afegint més brou fins aconseguir la textura del suc que més us
  4. agradi. Un parell de minuts abans d’acabar la cocció afegiu els musclos i les cloïsses. Deixe-ho reposar 5 minuts i a gaudir-ho.

Nota:

  • També hi podeu posar qualsevol altre peix blanc: lluç, orada, llobarro, escórpora…,però controleu el punt de cocció perquè no se us desfaci. Si voleu li podeu afegir una picada (jo me la hi estalviada) i una mica de bitxo per donar un toc picantet. Sigueu molt prudents amb la sal ja que l’aigua dels musclos ja és salada.

Recepta extreta de “La Cuina de Cal Pepin”

Origen: SARSUELA

VIIa Fireta de la Llana – Castellar de n’Hug

Dies 30 i 31 d’agost del 2025 Castellar de n’Hug  (Berguedà)

Castellar de n’Hug celebra una nova edició de la Fireta de la Llana.

Un espai on donar visibilitat a la llana i els seus artesans. Revaloritzant la llana custodiant el territori.

La Fireta de la Llana és una oportunitat per als habitants i els visitants d’explorar i gaudir de les activitats relacionades amb la producció de la llana i els seus productes derivats.

S’ofereixen tallers pràctics on els visitants poden aprendre habilitats com el teixit, el filat i altres tècniques relacionades amb la llana. També hi haurà demostracions en viu del procés de treball amb la llana.

MÉS INFORMACIÓ A:   https://www.ajcastellardenhug.cat/

PASTÍS DE MONIATO AMB MONIATO

Ingredients:

  • -1 kg llarg de moniatos
  • -190 gr. de sucre
  • -4 ous
  • -200 ml de nata líquida
  • -20 gr. de farina d’ametlla
  • -90 ml. d’aigua
  • -canyella en pols
  • -100 gr. xocolata de cobertura negra 70% cacau
  • -sucre glaç
  • -oli per a fregir

Preparació:

  1. Amb un dels moniatos, feu unes quantes làmines fines i estretes amb un pelador, i reserveu-les. Poseu la resta al forn a coure, fins que siguin tous. Un cop freds, peleu-los i feu-ne puré.
  2. Per al moniato dolç. En un cassó al foc feu un almívar amb l’aigua i 100 gr. de sucre. Fora del foc incorporeu-hi una quarta part del puré de moniatos, una culleradeta de canyella i la farina d’ametlla fins obtenir una mescla homogènia. Foneu 25 gr. de xocolata de cobertura amb un rajolí de nata liquida i incorporeu-ho a la barreja anterior. Té que quedar un puré dens. Reserveu-ho.
  3. Per al pastís .En un bol, batre els ous i la resta del sucre fins doblar el volum. Afegiu-hi la resta de la nata liquida i de mica en mica, la resta del puré de moniatos, barregeu-ho tot bé. Aboqueu-ho en un motlle rectangular i enforneu-ho a 180 º durant uns 50 minuts, o fins que estigui cuit. Reserveu-ho
  4. En una paella amb oli roent, feu xips amb les làmines de moniato cru. Passeu-les un moment sobre paper de cuina i empolsineu-les amb sucre glaç.
  5. Foneu la resta de xocolata de cobertura, amb un rajolí de nata líquida, i reserveu-la calenta fins el moment de servir.

Muntatge:

  • Amb el pastís ja fred, feu tres parts iguals, i obriu-les per la meitat, (és més senzill que fer-ho amb tot el pastís sencer) com si d’un pa de pessic és tractes, i feu una capa amb la meitat del moniato dolç. Torneu-les a cobrir i feu una segona capa amb la resta del moniato dolç per sobre.
  • Feu porcions individuals (unes quatre per cada tros de pastís ) i emplateu-les amb unes xips de moniato a sobre.
  • Servir-ho amb un rajolí de xocolata de cobertura calenta per sobre i gaudiu-ho de gust.

Recepta extreta de “Les receptes de St. Hilari”

Origen: PASTÍS DE MONIATO AMB MONIATO

QUICHE LORRAINE DE L’ANNA

QUICHE LORRAINE DE L’ANNA

Ingredients:

  • 1 paquet de pasta brisa.
  • 3 ous grans
  • 200ml de crème fraîche o nata
  • 200 g de formatge emmental ratllat
  • 150gr de bacó, tallat a trossets o en tires curtes
  • 1 porro gran, només la part blanca, tallada a trossets
  • 2-3 cullerades d’oli d’oliva
  • nou moscada
  • sal
  • Pebre

Preparació:

  1. Obre el paquet de pasta brisa, posa-la en un motlle i forneja. T’aconsellem que segueixis les instruccions del fabricant. Perquè no us puji la masa en el motlle podeu utilitzar com a pes cigrons (Sense coure).
  2. Mentre s’enforna la massa, en una paella amb l’oli d’oliva sofregeix a foc lent el porro i reserva’l.
  3. Dora ara el bacó sense oli. Quan estigui daurat, li treus l’excés d’oli i barreja-ho amb el porro.
  4. En un bol, bat els ous juntament amb la crème fraîche (o la nata).
  5. Afegeix el bacó amb el porro i el formatge. Barreja-ho bé.
  6. Salpebrar al gust i assaona amb nou moscada.
  7. Afegeix la barreja de bacó i ou a la pasta brisa ja fornejada.
  8. Forneja durant 30-35 min en forn preescalfat a 180 º.
  9. Deixa reposar una estona abans de servir. Està millor temperada que calenta.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: RECEPTES D’AMOR

Origen: QUICHE LORRAINE DE L’ANNA

Brioixos

Ingredients: (per a 6 brioixos)

  • 250 grs de farina de força
  • 5 grs de sal
  • 55 grs de sucre
  • 50 grs de mantega
  • 2 ous
  • 75 ml d’aigua
  • 12.5 grs de llevat fresc
  • ½ Cullerada de canyella

Preparació:

  1. Amassam tots els ingredients, excepte la mantega i el llevat fins que la massa comenci a tenir certa consistència.
  2. Afegim la mantega i continuam amassant.
  3. Finalment, afegim el llevat i amassam fins que quedi una massa fina i elàstica.
  4. Deixam reposar la massa tapada amb un plàstic dins un recipient durant una hora aproximadament.
  5. Passat aquest temps distribuïm la massa en porcions (unes 6 aproximadament) i les deixam a la gelera tapades amb un plàstic durant uns 30 minuts.
  6. Donam forma als brioixos i el pinzellam amb ou batut. Els deixam reposar novament fins que dupliquin el seu volum.
  7. Afegim un poc de sucre banyat amb aigua per damunt dels brioixos.
  8. Encalentim el forn a 250ºC i quan estigui calent ficam els brioixos i baixam la temperatura a 220ºC.
  9. Els deixam uns 10 minuts aproximadament fins que agafin color daurat.

Recepta extreta de “Bon Tiberi”

Origen: Brioixos