A sobr eun silpar o paper del forn hi posem sucre, llavors hi posem la làmina de pasta fullada al damunt i hi passem el rodet per sobre apretant una mica , perquè ens quedi el sucre enganxat a la pasta fullada. Ara hi posem una altre capa de sucre a la part de sobre i repetim lóperació del rodet.
Comencem enrotllan la làmina per un costat fins a la meitat. Llavors comencem per l’altre meitat i l’enrotllem fins al centre.
Quan ho tenim enrotllat ho tallem a rodelles de 1 cms i ho psem en una bandeja del forn.
Ho enfonem a 180 º dalt i baix i aire calent i quan viem que ja estan rosetes ja les podem treure.
Per fer els llacets vaig tallar la làmina de pasta fullada en 4 trossos I a sobre de cada un hi vaig posar sucre i vaig fer la mateiza operació que les ulleres
LLavors vaig posar una làmina sobre l’altre i amb un ganivet vaig tallar a tires d’un cm aproximadament. Agafen les 4 tires que ens han quedat Una sobre l’altre i les entregirem uan mica per la part del centre.
Les posem en una bandeja del forn i les enfonem a 180º dalt i baix i aire calent fins que estan rossets.
Trencarem els ous d’un a un i els posarem en un bol.
Amb un batedor els batem com si féssim una truita, de manera que la clara quedi ben intregada als rovells.
Afegirem el sucre i ho remanem amb el batedor.
Posem la barreja en un cassó.
I ho remenem amb una espàtula de fusta.
Posem el cassó sobre el foc a mig gas i ho remenem sense parar, rascant el fons del cassó amb l’espàtula de fusta planera de sota, per a que no es torri fins que tingui la textura adecuada, com si fos una crema (escalfar el sucre fa que quedi espessa.)
La posarem en un plat tapada en paper film per a que no li toqui l’aire i no agafi pela.
-40 gr. de talls de fruita confitada variada (cireres, taronja…)
Elaboració:
Barregeu amb les mans, el sucre de llustre amb la pell ratllada d’una llimona per tal d’incorporar el seu perfum en el sucre. Esteneu-ho en un plat pla i deixeu-ho que s’assequi.
Folreu un motlle rectangular pla (10cm x 20cm ), amb paper de forn.
En un bol foneu la mantega, i incorporeu-hi el sucre, la mel i el suc d’una llimona.
Tamiseu les farines i afegiu-hi les nous trossejades, i la fruita confitada tallada en petits bocins i la pell ratllada de la segona llimona. Incorporeu-ho en el bol amb la mantega amb el sucre la mel i el suc de llimona i remeneu-ho bé fins que quedi tot ben barrejat
Aboqueu-ho en el motlle i enforneu-ho a uns 180 º durant uns 25-30 min. fins que sigui cuit. Deixeu-ho refredar, desemmotlleu-ho, empolsineu-ho amb el sucre amb aroma de llimona, feu porcions (no molt grans)… i gaudiu-ho de gust
Primer confiteu a la paella i molt a poc a poc una ceba mitjana. Un cop cuita la poseu en un plat perquè a la mateixa paella i podeu coure els bolets a foc ben lent.
En un altre plat, aixefeu el tofu amb una forquilla, hi afegiu una clara d’ou i remaneu sense deixatar.
Quan tingueu freds els bolets els hi podeu afegir junt amb el pebre, la sal i el julivert
Doneu a la pasta la forma que volgueu i poseu-la sobre d’una planxa amb un raig d’oli d’oliva.
Tallem la tonyina a ganivet, rotllo tartar, o ho fem breument a la termomix…sembla pecat mortal però no ho és, queda perfecte.
Barregem tots els ingredients amb la carn de la tonyina: julivert picat, el suc (i si voleu la ratlladura) de mitja llimona, una o dues cullerades soperes de mostassa antiga, sal i pebre.
Ho deixem reposar una mitja horeta a la nevera, tot i que podeu no fer-ho.
Si no tenim la ceba confitada podem aprofitar aquesta estona per fer-la, a foc lent i tapada.
Donem forma a les hamburgueses amb l´ajuda d´un motllo.
Posem la ceba a la part de sota de l´entrepà, marquem les hamburgueses, jo recomano màxim dos minuts per banda, potser amb un ja n´hi ha prou si us agrada crueta.
Muntem l´entrepà amb l´alvocat a sobre de l´hamburguesa i més mostassa antiga a la part de dalt de l´entrepà per dins.
Preparam la massa mare i per això mesclam tots els ingredients fins que quedin ben integrats.
Deixam la massa a la gelera durant 24 hores.
Una vegada passat aquest temps, hem d’agafar 100 grs d’aquesta massa mare i mesclar-los amb els ingredients necessaris per fer els llonguets (farina, aigua, sal i llevat)
Ho amassam uns minuts a ma o amb una màquina amassadora. Jo vaig utilitzar la TMX programant uns 15 minuts a velocitat espiga.
Posam la massa a damunt una superfície enfarinada i li donam forma rectangular i l’anam enrotllant (mirau els videos explicatius del you tube. L’enllaç està més abaix)
Tallam porcions de pa i les deixam llevar fins que dupliquin el seu volum (una hora aproximadament)
Enfornam a 220ºC uns 20 minuts. És important polvoritzar el forn amb aigua per crear una atmosfera humida i que la crosta del pa quedi ben cruixent.
Començarem preparant la marinada, la nit abans de menjar-ho o a primera hora del matí si es per a un sopar. Barregem en un bol la pasta d´achiote, els alls, la canyella, el suc de taronja, l´orenga torrada en sec a la paella amb les llavors de comí i els claus, el vinagre i l´oli i ho triturem. Salpebrem la carn i l´untem totalment amb la marinada, la tapem amb paper d´alumini i la deixem dotze hores a la nevera.
Passat aquest temps anirem a coure la carn. La posem en una safata per anar al forn amb el mateix paper d´alumini que l´ ha cobert durant l´estona que ha estat a la nevera. La tradició, però, marca que s´ha de coure embolicada amb fulles de plataner, i això avui en dia ja és possible fer-ho, almenys a Barcelona. Hi ha botigues d´alimentació de productes llatins que en tenen de congelades. Ho cobrim totalment en plan “papillote” i ho deixem coure durant tres hores a 180 graus.
Mentrestant podem preparar l´escabetx de ceba vermella, que és l´acompanyament oficial del plat. Senzillament heu de coure lentament una ceba tallada a juliana amb uns quants alls i al final afegir-hi vinagre.
Quan la carn estigui cuita la trinxarem ben trinxada amb la salsa que ha quedat de la cocció, i la reservarem una estona abans de menjar-la amb les “tortitas” de blat de moro, que es couen en una paella sense oli pocs minuts, i l´escabetx de ceba.
Ho podeu també reservar d´un dia per l´altre, especialment si teniu suc de la cocció en abundància, us quedarà més bo.