Arxius mensuals: Juliol de 2024

Fideus soba freds

INGREDIENTS (per persona):

  • 60 gr de fideus soba (de farina de fajol)
  • 100 ml de brou dashi (es ven en sobres de granulat)
  • 25 ml de salsa de soja
  • 2 cullerades soperes de mirin
  • 1 ceba tendre

PREPARACIÓ:

  1. Preparar el caldo dashi seguint les instruccions del paquet, barrejar-lo amb la resta d’ingredients i deixar refredar.
  2. Bullir els fideus seguint les instruccions del paquet, colar-los i esbandir-los bé
  3. Picar la ceba tendre ben fina
  4. Servir els fideus en un bol, el caldo fred en una altre més petit i la ceba picada en un altre.
  5. Agafar una mica de ceba, un grapat de fideus, remullar-ho en el caldo i menjar.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: IMPROVISANT RECEPTES

Origen: Fideus soba freds

Albergínies marinades

Ingredients:-

  • – albergínia
  • – 3 cullerades d’oli del bo
  • – 1 cullerada de suc de llimona
  • – Un gra d’all picat
  • – Una mica de gingebre fresc picat (més o menys quantitat com l’all)
  • – Alfàbrega fresca (el Comidista li posava menta, però no en tenia)
  • – Mitja cullerada de sucre
  • – sal i pebre

Preparació:

  1. Per treure amargor, tallem les alberginies a rodanxes gruixudes i les submergim a un bol amb aigua i sal (posant alguna cosa a dalt que pesi perquè no es quedin surant).
  2. En una plata untada amb oli, perquè no s’hi enganxi, posemles alberginies, al forn precalentat a 180 graus, durant uns 20 minuts.
  3. Ho traiem (mirant abans que no es torressin massa, que cada forn és un món), els hi donem la volta i ho deixem uns 15 minutets més.
  4. Mentre es refreden, preparem la marinada: en un bol barregem oli i llimona, el sucre, alfàbrega picada i l’all i el gingebre fresc, tallat a trossos prou grossos com perquè després sigui senzill retirar-los i sal pebrem una mica.
  5. En un bol, i amb cura, barregem les alberginies i la marinada bé, que s’impregnin.
  6. Després ho posem sobre una plata, ho tapem amb paper film, i cap a la nevera, tota la nit o un dia si fa falta.
  7. Abans de menjar, ho traiem, ho posem a on ho volguem servir, enretirem els trossos grans de gingebre i all i li podem tirar una mica de formatge per sobre, per exemple.
  8. Aquí li he posat una mica de Cantell, un de cabra sequet de la formatgeria Can Pujol, del Maresme, que m’agrada moltíssim.
  9. O també li quedaria fantàstic una mica de feta.

Recepta extreta de “Cuina amb compte”

Origen: Albergínies marinades

POP A L’ALL AMB ESCUMA DE TRUITA DE PATATES

Ingredients(4p):

Pop:

  • 2 potes de pop bullides
  • 4 grans d’all picats
  • 1 c/p pebre vermell picant
  • julivert picat
  • oli d’oliva, sal i pebre

Escuma:

  • 3 ous
  • 1 patates mitjana
  • 1 ceba de figueres petita
  • 200 ml de nata líquida
  • sal
  • 1 sifó de 500 i 2 càrregues de gas
  • porradell picat
  • sal Maldon

Elaboració:

  1. Es talla el pop a trocets petits. Es pela l’al i es pica junt amb el julivert. Es posa oli a una paella, es tira l’all i julivert i tot seguit el pop i el pebre vermell. Sal i pebre i es retira del foc perquè el pebre vermell no es cremi perquè agafaria gust amarg.
  2. Es fa una truita de patates de la manera tradicional i es passa pel turmix amb la crema de llet. Es cola la crema i es posa al sifó. Es posen les dues càrregues de gas. Es manté calent al bany maria.
  3. Es posa el pop calent al fons d’un got i es cobreix amb l’escuma, acabant el plat amb porradell picat i sal Maldon.

Recepta extreta de “La Cuina de Cal Pepin”

Origen: POP A L’ALL AMB ESCUMA DE TRUITA DE PATATES

68a Firagost. Fira – Exposició del Camp Català – Valls

Dies 6 i 7 d’agost del 2024 Valls (Alt Camp)

De sempre Firagost coincideix amb dimecres, el dia de mercat setmanal a Valls des del 28 de novembre de 1210 en que es va concedir oficialment.
Vuit segles consecutius de mercat setmanal del dimecres són sinònim de prestigi, tradició i solera comercial de la comarca de l’Alt Camp.
Firagost continua essent un aparador important per als productes de l’agricultura i la vinicultura, així com per a tot el sector agroalimentari. Amb aquesta edició, es busca consolidar la fira com un referent agrícola al Camp de Tarragona, mantenint al mateix temps el seu caràcter comercial amb la presència de milers de visitants i compradors, incloent-hi més de 30 cooperatives agrícoles.

MÉS INFORMACIÓ A:  https://www.valls.cat/

PROGRAMA:   https://firagost.cat/


.

Foie de Canard

Ingredients:

  • Un foie d’ànec d’uns 500 grams
  • Sal i pebre
  • Un rajolí de cognac o Porto

Preparació:

  1. Temps estimat: 15 minuts + 30 minuts de cocció
  2. Primer de tot, separeu els dos lòbuls del foie. Veureu que n’hi ha un més gran que l’altre.
  3. Amb ajuda dels dits i un ganivet, retireu el nervi principal, que comença a la part on es bifurquen els dos lòbuls del foie, i aneu-lo resseguint per tal de retirar també els vasos sanguinis més prims.
  4. És important treure el màxim de nervis possible, ja que poden amargar el foie i és desagradable trobar-los mentre el mengem. No patiu si el fetge pateix algunes desfiguracions; penseu que, quan el coureu, els trossos que hagin quedat més malmesos es tornaran a enganxar.
  5. Un cop desnerviat, salpebreu al gust. Les mides recomanades són de 13 a 20 grams de sal i de 4 a 5 grams de pebre per quilo de foie gras. També podeu aromatitzar el fetge amb una culleradeta de cognac, Porto o armagnac.
  6. Col·loqueu el foie dins una terrina de fang o ceràmica. Si cal, podeu tallar el foie per repartir-lo millor entre vàries terrines. Procureu que els trossets quedin a sota i premeu una mica per tal que no quedin forats. Torneu a salpebrar i regueu amb una altra culleradeta de cognac, Porto o armagnac.
  7. Col·loqueu una safata de vidre amb aigua al forn. Quan sigui ben calenta però sense bullir, afegiu-hi les terrines amb el foie per coure-les al bany maria. És important que l’aigua no arribi a bullir.
  8. Deixeu-ho coure durant uns 30 minuts.
  9. Retireu les terrines del forn. Veureu que el greix del foie ha esdevingut líquid i es troba a la part superior de la terrina. Això significa, per altra banda, que el volum de foie ha disminuït considerablement. Per tal de separar el greix del foie és important tenir una plantilla que separi les dues matèries. Al vídeo que teniu més amunt ho veureu clarament. El Patrick va elaborar aquestes plantilles amb un tros de plàstic i hi va lligar un fil perquè fos més fàcil de retirar-les. A sobre la plantilla cal col·locar-hi un pes per tal que el greix del foie emergeixi.
  10. Cal deixar refredar el foie fora de la nevera, i un cop hagi agafat la temperatura ambient el podeu col·locar a la nevera. És convenient deixar reposar el foie durant tot un dia abans de menjar-lo.
  11. En el moment de consumir, traieu el foie de la nevera. Veureu que el greix que abans era líquid, amb la fredor del frigorífic s’ha convertit en una capa de greix sòlida que, gràcies a la plantilla, podreu retirar fàcilment.
  12. Podeu servir el foie dins de la terrina, tal com solien fer els nostres amics francesos, o podeu desmotllar-lo i servir-lo en bloc o en porcions individuals. Podeu acompanyar-lo amb una mica de pa torrat, amb una ceba caramel·litzada, amb compota de poma o melmelada de figa. Si el feu vosaltres mateixos el trobareu encara més bo!

Recepta extreta de “La Taula d’en Bernat”

Origen: Foie de Canard

Bunyols de bacallà

Ingredients;

  • Tres ous mitjans
  • 75 grams de farina
  • 60 grams de mantega
  • Un all
  • 125 ml de llet
  • 200 grams de bacallà esqueixat i dessalat
  • Julivert a dojo
  • Oli d’oliva
  • Un polsim de sal

Preparació:

  1. Peseu els ingredients. Piqueu l’all i el julivert ben menuts. Poseu en un cassó la llet, la sal i la mantega i poseu-ho a escalfar. Si el bacallà no està gaire esqueixat -el meu no ho estava- talleu-lo petit amb les tisores de cuina. Quan la llet bulli i la mantega estigui desfeta, aboqueu-hi de cop la farina i remeneu-ho fins que la pasta es desenganxi de les vores del pot (no triga gens). Treieu-ho del foc i afegiu els ous un per un, remenant per a incorporar-los entre ou i ou. Poseu-hi el bacallà, l’all i el julivert, i fregiu-los abocant-ne cullerades en una paella amb abundós oli ben calent.
  2. Mireu de deixar espai entre bunyols, perquè s’inflen. Aneu-los coent a tandes i deixant els que ja estan fregit en un plat cobert de paper de cuina. Podeu acompanyar-los amb una amanida, que us servirà de coartada moral.

Recepta extreta de “Baixa Gastronomia”

Origen: Bunyols de bacallà

Pa à l’ancienne

Ingredients:

  • – 380g de farina
  • – 1 1/2 culleradetes de sal
  • – 1 sobre de llevat instantani per a pa
  • – 270-340g d’aigua gelada (no vaig arribar a posar els 340g)
  • – sèmola per a la safata

Preparació:

  1. Es treballen ràpid tots els ingredients, però sense que s’escalfi la massa.
  2. Com que és una massa molt líquida, es recomana impregnar un bol d’oli i deixar allà la massa tota la nit a la nevera.
  3. Al dia següent, treure la massa de la nevera i deixar que es temperi (2-3 hores)fins que dobli el seu volum.
  4. Després es passa la massa, amb molt de compte per a no desgasificar-la, a la superfície de trebal molt enfarinada i es fa un rectangle. Es tallen tires per a fer les baguettes i es passen a la safata sobre un paper de forn espolvorejat de sèmola.
  5. Posar a forn molt fort (250º o més). Humitejar l’ambient amb un esprai amb aigua a les parets del forn (a intèrvals de 30 segons els 2 primers minuts) i recipient amb aigua bullint a la base per a crear un cop de vapor.
  6. Als 8-9 minuts les barres hauran començat a daurar-se i es continua la cocció per uns 10-15 minuts més (en total han estat 25 minuts)

Recepta extreta de “bcn mon amour”

Origen: Pa à l’ancienne

Pastís de xai amb salsa de tomàquet i de tahina

Ingredients:

  • 400 gr de carn picada de xai, 1 carbassó, 1 pastanaga, 1 ceba
  • una llauna de tomàquet triturat (per fer salsa de tomàquet)
  • 4 grans d´all, 80 gr de pecorino ratllat, 50 gr de farina de galeta, 2 ous
  • 2 culleradetes de comí en pols i de pebre de Jamaica, 1 tomàquet
  • 100 gr de pasta de tahina, el suc de mitja llimona, sal, aigua

Preparaió:

  1. Escalfem el forn a 190 graus. Posem aigua a bullir perquè haurem de coure el pastís al bany maria, així tindrem l´aigua ben calenta. Triturem amb un robot de cuina o amb la termomix el carbassó (gran), la pastanaga, els alls, la ceba, el tomàquet. Ho posem en un colador una estona de manera que deixi anar tota l´aigua que té, que és molta, ja ho veureu. Anem posant en un bol gran la carn picada, el formatge ratllat, els ous, les espècies, un xic de sal i les verdures super triturades.
  2. Amassem bé, ho posem en un motlle rectangular i ho enfornem durant 70 minuts. Mentrestant anem fent la salsa de tomàquet per una banda i per l´altra la de tahina, barrejant la pasta de sèsam amb el suc de llimona i l´aigua fins que tingui una bona consistència, espesseta però a la vegada líquida, que sigui una salsa de veritat. Quan estigui el pastis el cobrim amb la salsa de tomàquet i posem la tahina al voltant. Super bo! Ho podem acompanyar d´arròs o d´amanida verda.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: BOOONISSIM

Origen: Pastís de xai amb salsa de tomàquet i de tahina

CORONA FREDA D’ARROS

INGREDIENTS:

  • Arròs
  • ous, en el meu cas 3
  • tires de pebrot escalibat,( en el meu cas tires de pebrot del piquillo del super )
  • pèsols (1 llauna petita d’aquest que ja vene cuits)
  • 1 llauna de tonyina
  • una mica de blat de moro dolç
  • una mica de beicon a trossets
  • gambes petites pelades

Preparació:

  1. En una olla amb aigua i sal, posem l’arròs a bullir.
  2. En un altre cassó hi posem els ous amb aigua i sal fins que estiguin cuits.
  3. Mentrestant en una paella fregim el beicon i el reservem.
  4. en una altre paella fregim les gambetes i també les guardem.
  5. Quan tinguem el ous cuits; el passem per aigua freda i els pelem , els reservem també.
  6. quan l’arròs estigui cuit el colem i hi passem aigua freda perque no ens quedi pastos. en un bol hi anem posat tots els ingredients, les gambetes cuites, el beicon, el blatdemoro, els pesols; la tonyina, tires de pebrot trinxades petites i dos dels ous durs tallats petites., despre shi aboquem al arròs hi ho barregem tot plegat. Jo per amanir-lo hi he posat Un oli aromatizat amb albaca.
  7. Despres he agafat un motllo de silicona, le mullat amb aigua, perqué així ens sigui més fàcil de desemotllar, hi l’he anat omplint amb la barreja d’arròs, l’apretem amb una cullera perquè així al treure s’aguanti la corona.
  8. El tombem en una plata i el decorem al gust. Jo he fet servir l’atre ou dur i tiretes de pebrot.

Recepta extreta de “Quima, les meves receptes”

Origen: CORONA FREDA D’ARROS

CALDERETA DE PEIX

INGREDIENTS:

  • Per a fer la caldereta es pot utilitzar diferents tipus de peix: llagosta, turbot, rap, lluç, sèpia, calamar….
  • – ½ kg. de peix de morralla ( pel fumet)
  • – 2 ceba mitjana
  • – 1 manat de julivert
  • – 3 tomàquets madurs (grans)
  • – 1 manat de cebes tendres
  • – 2 alls
  • – 4 patates
  • – 250 cc. d’oli d’oliva verge

PICADA:

  • – Una mica de fetge de rap
  • – Ametlles
  • – 1 all
  • – julivert
  • – 1 copa de brandy (bo)

PREPARACIÓ:

  1. Prèviament enferineu una mica el peix i el passeu per la paella amb una mica d’oli i el col·loqueu damunt d’un paper de cuina.
  2. En una cassola de fang, amplia i fonda, poseu oli i sofregiu el calamar i la sèpia (es pot fer sense aquests ingredients) i afegiu les cebes, els alls i tots els altres components. La cocció es farà amb foc lent i s’anirà refegint el fumet de peix que prepararem abans.
  3. Quan estigui ben sofregit s’afegeix el fumet i les patates talladetes a daus que vagin fent xup-xup.
  4. Ja cuites les papates, s’afegeix el peix i s’hi convé es va reafegint més fumet i es va couent
    15 minuts més a foc lent i, cinc minuts abans d’apartar del foc, tireu la picada.

NOTA:

  • Se sol servir en un plat fons, al qual s’incorporen unes llesques de pa torrat fregat amb all.

Recepta extreta de “Bitàcola Culinària”

Origen: CALDERETA DE PEIX