
Ingredients : gairebé necessària la balança electrónica ( si voleu fer més d’una garlanda , multipliqueu el pes )
- 250 grams de farina de força
- 1 ou gros, d’uns 65 grams
- 45 grams de sucre
- 40 grams de poma a trossets
- 25 grams d’ametlla crua ( en pols, granet o a làmines )
- ½ pastilla de llevat fresc de Levital ( uns 12-13 grams )
- 15 grams de llet
- 10 grams d’oli d’oliva
- 10 grams d’anís dolç
- 10 grams de mistela o de conyac o de vi dolç
- 15 grams de nous a trossets
- 5 grams o un bon grapat de matafaluga o de coriandre, sencer o picat
- Gairebé 1/4 de nou moscada ratllada
- Un polsim de sal
Preparació:
Amb la panificadora:
- Recordeu que, en general, al començament del programa, dins la cubeta, s’ha d’ajudar , amb una llengua de silicona o semblant, a fer-se la bola de massa
- Aneu posant primer els líquids, ( jo els vaig posar tots junts dins el vas mesurador de la màquina i desprès el tiro a la cubeta ) , després el sucre i la sal, la poma, les nous i finalment, la farina i el llevat esmicolat per sobre. Engegueu programa d’amassat més llevat ( 1 hora i mitja ) i ho deixeu encara una estona més dins la cubeta, en cas que no hagi pujat massa ( fins doblar el volum )
A mà:
- Barregeu tots els ingredients ( feun un volcà amb la farina i al mig, els ingredients líquids i ou, i per últim, hi poseu el llevat ) i els pasteu, fins obtenir una massa compacta formant una bola, que deixareu dins un bol, tapat, fins doblar el volum.
Un cop feta la massa:
- Un cop pujat, el traieu del recipient, el poseu damunt el taulell de la cuina una mica enfarinat, i l’amasseu a ma ( s’agafa la part de sobre, es plega cap el mig, s’agafa els dos cantons, es pleguen cap el mig, i així alguns cops més , anant plegant sobre si mateix )
- Al final, deixeu-ho com una bola, feu un forat al mig i li aneu donant forma, fent cercles sobre si mateix amb la massa, anant engrandint el forat fins deixar com una corona.
- El poseu sobre un paper de forn damunt la plàtera del forn i us en oblideu durant unes hores. El podeu deixar dins el mateix forn, reposant. ( Jo el vaig deixar unes 4 – 5 hores, una tarda fins el vespre. )
- Un cop pujada de nou la massa, preescalfeu el forn,a dalt i a baix, a uns 200 graus i hi poseu la garlanda uns 15 minuts. Si es torra massa, tapeu al final amb un paper d’alumini.
- Ja fred, el pinteu amb anís i empolseu amb força sucre.
