Arxius diaris: Març 19, 2025

Sopa de bolets japonesos

Ingredients:

  • 1 tros de daikon de 5 com aprox;
  • 85 gr de bolets enoki;
  • 85 de bolets shimeji;
  • 500 ml de katsuobushi dashi;
  • 4 cullerades de pasta de miso;
  • cibulet;
  • sal;
  • una làmina d´alga kombu (per al dashi);
  • un grapat de katsuobshi (bonitol sec laminat)

Preparació:

  1. Començarem preparant el brou: només necessiteu d´entrada una làmina d´alga kombu en un cassó amb aigua freda. Quan bulli retireu l´alga i hi poseu el katsuobushi, amb una cullerada n´hi ha prou. Ho torneu a posar al foc i ho feu bullir deu minuts. Apageu, ho tapeu i deixeu que reposi deu minuts
  2. Ratllem el daikon o el tallem a juliana molt fina.
  3. Tallem la base dels bolets i els saltegem.
  4. Fem bullir el dashi, incorporem el miso, remenem amb varilles i tot seguit hi afegim el daikon.
  5. Uns parell de minuts més tard hi posem els bolets i servim amb una mica de ciboulet per sobre.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: BOOONISSIM

Origen: Sopa de bolets japonesos

Sopa de ceba al Porto

Ingredients per a 4 persones:

  • 4 cebes
  • 1 cullerada de farina
  • Mitja copeta de Porto
  • Un litre d’aigua
  • Un cub de brou de verdures concentrat
  • 2 llesques de pa
  • 100g de formatge ratllat (tipus Emmental)
  • 4 ous
  • Un grapadet de crostons de pa
  • Sal i oli d’oliva

Preparació:

  1. Temps estimat: 1 hora
  2. Peleu les cebes i talleu-les en juliana ben fina. Tot seguit, poseu-les dins d’una olla amb un rajolí d’oli a foc ben baix.
  3. Deixeu que la ceba es vagi fent, a poc a poc i sense cremar-se, tot remenant de tant en tant. La cocció ha de ser lenta perquè la sopa agafi bon gustet.
  4. Quan la ceba comenci a agafar color, afegiu-hi la cullerada de farina. Remeneu i deixeu que es cogui durant un parell de minuts.
  5. A continuació, afegiu-hi el Porto –també hi podeu posar una mica de xerès o conyac- i deixeu-ho a foc ben baix fins que estigui completament evaporat.
  6. Afegiu-hi llavors un litre d’aigua i el cub de brous esmicolat. Deixeu que arrenqui el bulli, aleshores, afegiu-hi la molla de les dues llesques de pa també esmicolades.
  7. Apugeu una mica el foc i deixeu que bulli almenys durant mitja hora. Si veieu que s’espesseix massa, afegiu-hi un gotet més d’aigua (millor si és calenta per tal de no interrompre el bull).
  8. Passat el temps de cocció, afegiu a la mateixa olla el formatge ratllat procurant que quedi ben repartit i, seguidament, aneu-hi afegint els ous un a un, procurant que no es toquin. Per evitar que els ous s’enganxin els uns amb els altres i per tal de retirar-los més còmodament de l’olla, jo els vaig fent i emplatant d’un en un: tiro l’ou, espero que la clara estigui feta, el retiro al plat i segueixo amb un altre ou. Al final afegeixo la sopa a cada plat o bol, mirant d’abocar-la pel contorn per tal que l’ou quedi a la vista.
  9. Podeu servir la sopa en un plat o en un bol. El més tradicional és servir-la en un bol o cassoleta de terrissa, però jo, com que no en tinc, l’acostumo a servir en un bol normal i corrent. Podeu acompanyar-la d’uns crostons de pa torrat o amb una llesqueta fina de pa fregit. El que és indiscutible és que la sopa de ceba s’ha de servir calenta, mooolt calenta. I el que tingui gana, a bufar!

Recepta extreta de “La Taula d’en Bernat”

Origen: Sopa de ceba al Porto

Espatlla de porc al forn.

Espatlla de porc al forn

Ingredients per 16 persones:

  • Una espatlla de porc d’uns 5 quilos.
  • 4 cebes.
  • 10 grans d’all.
  • 3 porros.
  • 1 llimona.
  • 1 got d’oli.
  • 2 gots de cava.
  • pebre negre
  • 5 fulles de llorer
  • Unes branquetes de romaní
  • Sal.

Temps d’elaboració: 3 hores

Elaboració:

  1. Escorrem la llimona i disolem el suc amb mig litre d’aigua. Salpebrem l’espatlla i la posem en una safata de forn una mica fonda.
  2. Afegim l’aigua amb el suc de llimona, el got d’oli, les cebes tallades en quatre trossos, els alls amb pell una mica aixafats, els porros tallats en 4 trossos, les fulles de llorer, el romaní i la farigola.
  3. Posem a macerar l’espatlla durant 24 hores, la tombem un parell de vegades perquè quedi ben impregnada.
  4. Al dia següent posem la safata al forn que tindrem calent a 180º, deixem 20 minuts per cada banda, perquè quedi una mica daurada i baixem el forn a 140º.
  5. Deixem fer durant 2 hores regant de tant en tant amb la pròpia salseta de la safata.
  6. Pugem el forn a 180º i deixem uns 15 minuts i tanquem el forn. En total ha d’estar al forn unes 3 hores.
  7. Quan ja està feta la trèiem de la safata, amb compte de no cremar-nos, passem la salsa pel colador “xino”, desfem dues cullerades soperes de Maizena en una mica d’aigua i les afegim a la salsa.
  8. Fem bullir una mica la salsa per que agafi consistència. En el moment de servir la carn, la tallem directament com si fos un pernil i afegim una cullerada de salsa per sobre de la carn una vegada la tenim al plat.
  9. També podem completar el plat amb unes cebetes caramel·litzades, unes patates petites bullides i passades per la paella amb una mica de mantega o be amb uns pèsols, simplement bullits.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: AL CALIU DE LA CUINA

Origen: Espatlla de porc al forn.

Melmelada de móres

Melmelada de móres

Ingredients:

  • 1 quilo i 1/2 de móres
  • 400 grs de sucre
  • el suc d’1 llimona i 1/2
  • 1/2 got d’aigua

Preparació:

  1. Primer rentem bé les móres.
  2. Quan estan ben netes, les posem amb la resta d’ingredients en una cassola a coure, a foc baix, sense deixar de remenar fins que espesi una mica i agafi la textura de melmelada.
  3. Hem de tenir a punt els pots de vidre, on posarem la melmelada, per això els netejarem i els mantindrem en calent.
  4. Posem la melmelada als pots, els tanquem i els girem cap per avall fins que estiguin freds, així aconseguirem fer el buit perquè la melmelada es conservi durant més temps…

PUBLICAT ORIGINALMENT A: CUINAR PER ALS MEUS

Origen: Melmelada de móres