Arxius diaris: Agost 30, 2022

BON NADAL AMB CARQUINYOLIS DE FRUITES

INGREDIENTS:

  • 150 grs. farina
  • ½ cullereta de llevat en pols
  • 75 grs. de sucre
  • 1 ou
  • 1 pessic de sal
  • 100 grs. de fruites deshidratades variades a trossets
  • 25 grs. d’ametlles crues sense pela
  • 25 grs. d’avellanes
  • 10 grs. de pinyons
  • 10 grs. de festucs
  • ½ culleradeta de bicarbonat
  • 1 llimona
  • 1 culleradeta de canyella en pols
  • 1 culleradeta d’aiguanaf (flor de taronger)

Preparació:

  1. Ratlleu l’escorça de la llimona. Diluïu el bicarbonat amb mitja cullera d’aigua.
  2. Treballeu el sucre, la sal i mig ou. Un cop la mescla estigui esponjada afegiu-hi els fruits secs, les fruites deshidratades, l’aiguanaf, la canyella, la ratlladura de llimona i el bicarbonat.
  3. Mescleu-ho bé.
  4. Tot seguit i de mica en mica aneu-hi barrejant la farina i el llevat tamisats .
  5. Un cop la massa estigui consistent , formeu una o dues barretes , poseu-les en una plata per anar al forn amb paper de mantega o silplat.
  6. Marqueu superficialment la part de dalt pel llarg amb la punta d’un ganivet .
  7. Deixateu el mig ou restant , afegiu-hi un xic d’aigua i pinteu la part de dalt de les barretes, poseu-les al forn prèviament escalfat a 180º durant 20-30 minuts, fins que les barretes quedin rosses.
  8. Traieu-les del forn i en calent talleu-les al biaix amb un ganivet ben afilat.
  9. Torneu a posar les llesques en la mateixa plata dins al forn per acabar d’assecar-les (uns 4 minuts).

Recepta extreta de “El Raconet de la Cuina”

Origen: BON NADAL AMB CARQUINYOLIS DE FRUITES

SALMÓ A LA PAPILLOTA

INGREDIENTS:
(Per a 6 persones)

  • 1 Llom de salmó net, sense espines.
  • 1 i 1/2 de cebes morades.
  • 1 kg de creïlles (=patates).
  • Oli d’oliva
  • Anet.
  • Pebre blanc.
  • Sal.

PREPARACIÓ:

  1. Posem el forn a escalfar a 200º C. Pelem les creïlles (=patates) i les tallem a làmines molt fines. En estar, les deixem en un llibrell amb aigua perquè amollen el midó. Mentrestant, pelem les cebes i les tallem a rodanxes el més prim que puguen.
  2. Posem un bon raig d’oli en una paella i l’escalfem. Colem les creïlles i les fem ben escorregudes. Les posem a fregir en l’oli ben calent, amb una mica de sal, sense parar de remenejar fins que estiguen fregidetes i daurades.
  3. Folrem una safata de forn amb un bon tros de paper d’alumini (el doble i una mica més de llarg que la plata de forn. Damunt, hi col·locarem les creïlles escorregudes de l’oli. Les empolsimem amb bona cosa d’anet i, més moderadament, de pebre blanc i sal.
  4. En l’oli de fregir les creïlles, fregirem les cebes (amb una mica de sal) i han de quedar ben daurades i sense que es cremen. Les rodanxes aniran fent-se cércols de ceba a mesura que vagen fregint-se.
  5. En estar, les aboquem damunt de les creïlles i tornem a posar-hi bona cosa d’anet i, més prudentment, pebre blanc i sal.
  6. Sobre tot plegat, col·loquem el llom de salmó amb la pell cap avall. Li posem sal, pebre blanc i bona cosa d’anet.
  7. Amb el paper d’alumini fem un paquet que ha de quedar hermètic, sense cap forat, per tal que es coga el de dins amb els sucs del peix i de la ceba i la creïlla.
  8. Enfornem el salmó i l’hi deixem coure durant, aproximadament, 1h a 150º C. Mentre es cou, veurem que el paquet s’infla una mica. És normal. Els bafs de la cuita, que no en poden eixir, fan que s’estove el paper d’alumini.
  9. A l’hora de servir-lo, hem d’anar molt amb compte que, en obrir el paquet, el baf pot tindre molta temperatura i ens hi podríem cremar. Per això, en obrir el paquet ens farem la cara enrere.
  10. Ara ja el podem servir al plat acompanyat de la ceba i la creïlla.
  11. El salmó ha quedat ben cuit, suau, boníssim i gens sec. Coses de la papillota.

Recepta extreta de “A la Taula i al Llit…”

Origen: SALMÓ A LA PAPILLOTA