Arxiu d'etiquetes: CUINA JAPONESA

Sopa de miso de verdura i carn de porc (Ton Jiru)

Ingredients:

  • 300 gr de carn magra de porc
  • 180 gr de patata
  • 100 gr de ceba
  • 100 gr de pastanaga
  • 100 gr de ceba tendra
  • 150 gr de nap daikon
  • 150 gr de satoimo (patata taro)
  • Gingebre ratllat
  • 800 cc de brou dashi
  • 1 cullerada sopera de salsa de soja
  • 1 cullerada sopera de sake
  • 1 cullerada sopera de mirin
  • 2 cullerades soperes generoses (25-30 gr) de pasta de miso.

Preparació:

Per a fer el dashi:

Forma tradicional:

  1. Es neteja l’alga Kombu amb un drap net. Es posen a escalfar 800 ml d’agua amb l’alga Kombu a foc mitjà.. Quan comenci a bullir, es baixa el foc al mínim i s’afegeixen 15-20 gr (un grapadet) de Katsuobushi. Es deixa coure un parell de minuts i desprès s’apaga i es deixa refredar fins que el katsuobushi se’n vagi al fons. Es cola amb el colador

Instantani:

  1. es barreja 800 ml d’aigua amb una cullerada sopera (7-8gr) de dashi en pols

Per fer la sopa:

  1. Es tallen les verdures en mitja lluna i la carn en tires de 2 x 3 cm (aprox). Es talla la ceba tendra a rodanxes fines i es reserva.
  2. S’escalfa una mica d’oli en una cassola i es saltea la carn un parell de minuts. S’afegeix el gingebre ratllat. S’afegeixen les verdures i també es saltegen.
  3. S’afegeix el dashi, la salsa de soja, el sake i el mirin. Es deixa coure a foc mig uns 20/30 minuts.
  4. Un cop estiguin cuits tots els ingredients, es baixa el foc i es deixata la pasta miso amb l’ajuda d’un colador. Quan estigui completament disolta, s’apuja el foc i s’apaga just abans d’arribar al punt d’ebullició.
  5. S’afegeix les rodelles de ceba tendra abans de servir.

Recepta extreta de “Cuinejar”

Origen: Sopa de miso de verdura i carn de porc (Ton Jiru)

Albergínia amb brou japonés

Ingredients:

  • 1/2 kilo d´alberginies japoneses (són molt allargades, es troben en botigues d´alimentació oriental que tenen productes frescos)
  • un tros de gingebre fresc
  • dues cullerades de salsa de soja,
  • una cullerada de mirin,
  • 300 ml de dashi
  • oli per a fregir,
  • sal

Preparació:

  1. Tallem les alberginies a rodanxes i després a quarts. Les salem i posem en un colador de reixa durant 20 minuts. Val la pena que mireu d´aconseguir aquest tipus d´albergínia, us sorprendran. Tenen un sabor menys amargant, la polpa és gustosíssima, són més llegueres en tots els sentits i la seva cocció és molt més ràpida, apart que necessiten molt menys oli que les normals (bé, que les que tenim normalment als mercats)
  2. Les eixuguem, tot retirant la sal que hi pugui quedar, les fregim i les reservem.
  3. Posem en un cassó uns 300 ml de dashi, dues cullerades de salsa de soja i una de mirin. Portem a ebullició, reduim una mica i reservem.
  4. Saltegem el gingebre tallat a dauets.
  5. Ho barregem tot, líquid, albergínies i ginger. Millor si reposa uns vint minuts, però ho podeu servir immediatament si aneu amb pressa.
  6. Ho servim a temperatura ambient com a entrant i/o part d´unes quantes coses més.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: BOOONISSIM

Origen: Albergínia amb brou japonés

Sopa de bolets japonesos

Ingredients:

  • 1 tros de daikon de 5 com aprox;
  • 85 gr de bolets enoki;
  • 85 de bolets shimeji;
  • 500 ml de katsuobushi dashi;
  • 4 cullerades de pasta de miso;
  • cibulet;
  • sal;
  • una làmina d´alga kombu (per al dashi);
  • un grapat de katsuobshi (bonitol sec laminat)

Preparació:

  1. Començarem preparant el brou: només necessiteu d´entrada una làmina d´alga kombu en un cassó amb aigua freda. Quan bulli retireu l´alga i hi poseu el katsuobushi, amb una cullerada n´hi ha prou. Ho torneu a posar al foc i ho feu bullir deu minuts. Apageu, ho tapeu i deixeu que reposi deu minuts
  2. Ratllem el daikon o el tallem a juliana molt fina.
  3. Tallem la base dels bolets i els saltegem.
  4. Fem bullir el dashi, incorporem el miso, remenem amb varilles i tot seguit hi afegim el daikon.
  5. Uns parell de minuts més tard hi posem els bolets i servim amb una mica de ciboulet per sobre.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: BOOONISSIM

Origen: Sopa de bolets japonesos

Verat marinat

Ingredients:

  • 1 o 2 verats, depenent de la mida
  • sal marina,
  • vinagre d´arròs,
  • mirin,
  • alga kombu,
  • gingebre fresc

Preparació:

  1. Començarem per treure totes les espines, per petites que siguin. Es una feina que requereix paciència però penseu que és una tapa (perquè per mí és el que és, no pas un plat en sí) on francament no quedaria gens bé, ni seria gaire agradable, trobar-t´hi espines quan te la menges. Més que per perquè no te la menges amb forquilla i ganivet…
  2. Respecte al marinat, la quantitat de vinagre i de mirin dependrà de la mida dels filets, els ha de cobrir. Això sí, a parts iguals. En principi amb tres cullerades de cada n´hi hauria d´haver prou.
  3. De totes maneres, després de treure-li les espines heu de rentar bé el peix, eixugar-lo i salar-lo.
  4. Poseu el peix a sobre d´una alga kombu dins d´un “tuper” o una bossa que es pugui tancar i ho deixeu marinant a la nevera dotze hores amb el vinagre d´arròs i el mirin.. No us passeu ja que llavors potser tindrà massa gust a vinagre.
  5. A la nevera aguanta perfectament un parell de dies. Ho serviu amb una mica de gingebre fresc per sobre.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: BOOONISSIM

Origen: Verat marinat

Sopa d´espinacs, ou i fideus udon

Ingredients:

  • 400 gr d´espinacs (congelats, com vulgueu),
  • 2 ous
  • 120 gr de fideus udon secs,
  • 3/4 de litre de brou de pollastre
  • salsa de soja,
  • shichimi togarashi,
  • sal

Preparació:

Una alternativa per fer un brou més semblant al de la recepta és posar un tros de gingebre fresc al vostre brou quan hi bullliu els fideus. Per la resta només heu de fer un ou dur i saltejar els espinacs. Quan ho aneu a servir hi poseu la salsa de soja, al gust, i les espècies japoneses (shichimi togarashi). Super senzill i super any.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: BOOONISSIM

Origen: Sopa d´espinacs, ou i fideus udon

Sopa japonesa de fideus i pollastre

Ingredients:

  • 3/4 de litre de brou de pollastre japonés;
  • 1 pit de pollastre;
  • 8 bolets shiitake;
  • bitxo fresc laminat o shichimi togarashi;
  • 160 gr de fideus udon secs;
  • 1 ceba tendra per al brou;
  • salsa de soja;
  • un tros de gingebre per al brou;
  • una carcassa de pollastre (per fer el brou)

Preparació:

  1. El “brou de pollastre japonés” es fa bullint una carcassa de pollastre amb ceba tendra i gingebre.
  2. Tal qual. Es diferent i especial, boooníssim. Començarem a fer la recepta, doncs, pel brou.
  3. No ha de ser un d´aquells brous poderosos que a mi m´agraden tant i que s´estan buillint a poc a poc durant hores. No, aquí anem per feina i en tres quarts d´hora ho teniu fet. I no heu de sofregir res, la cocció es fa “al blanc”, o sigui, tot junt en fred. Quan bulli baixeu el foc, tapeu i deixeu coure 40 minuts. Si aneu amb presses amb 30 segurament ja fareu. Si no teniu una carcassa però heu comprat una cuixa i l´heu feta desossar, o teniu unes quantes ales, també va bé. Una darrera cosa respecte al brou: val la pena deixar-lo reposar una estona, ni que siguin deu minuts, abans de colar-lo.
  4. Si teniu brou de sobres bulliu els fideus amb aquest brou, en cas contrari ho podeu fer amb aigua i tot després escalfar-los amb el brou de pollastre. Us sonarà extrany però ho he vist vàries vegades explicat així en un llibre que tinc a casa de receptes japoneses casolanes, que és d´on he tret la inspiració per a aquesta recepta. Jo, la veritat, crec que és molt millor, sobretot si parlem d´uns fideus caldosos, d´una sopa, vaja, bullir els fideus amb el brou.
  5. Els bolets shiitake…frescos o deshidratats? Doncs podeu optar per les dues versions. Si feu els frescos amb saltejar-los, laminats, uns minuts abans de servir la sopa, ja en teniu prou.
  6. Si opteu pels secs tindreu més feina. Heu de posar-los amb aigua una hora, i després encara els haurieu de bullir amb el brou, per exemple aprofitant quan bulliu els fideus, o saltejar-los cinc minuts ben bons. Els secs són molt més gustosos, i en general els japonesos els utilitzen més, però jo he de confessar que tiro més dels frescos.
  7. El pollastre. A la llista d´ingredients he posat que necessiteu un pit, però això dependrà de la seva mida. El que heu de pensar és que necessiteu aproximadament dos filets per persona.
  8. Els feu a la planxa i després els talleu a tires. Això és el que vaig fer jo. També teniu l´opció de salpebrar-los, tallar-los a tires en cru i que es vagin fent juntament amb els fideus i els bolets. Aquesta darrera seria una opció més típicament japonesa, però jo crec que queda millor amb el pollastre a la planxa.
  9. Quan ho aneu a servir hi poseu el xili per sobre, si us agrada, o el sichimi togarashi, que és una barreja d´espècies picants japonesa.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: BOOONISSIM

Origen: Sopa japonesa de fideus i pollastre

Seitan amb col llombarda

Ingredients (2 px):

  • 1/4 de col llombarda tallada a juliana fina,
  • 250 gr de seitan
  • 8 shiitakes frescos
  • oli de sèsam
  • llavors de sèsam torrat
  • 1 cullerada de pasta de miso
  • salsa picant (opcional)
  • xarop d´atzavara (opcional)
  • 3 cullerades de vinagre d´arròs
  • un gra d´all
  • un tros de gingebre
  • sal
  • pebre blanc
  • una mica d´orenga

Preparació:

  1. Pelem i tallem a juliana fina tant l´all com el gingebre. Jo sempre poso a les receptes que porten gingebre “un tros”, i molts de vosaltres us preguntareu : “què vol dir exactament amb un tros?”.
  2. Doncs entre tres i cinc centímetres de llarg aproximadament. O, senzillament, la mida que a vosaltres us agradi. Posem un raig d´oli de sèsam en una paella i saltegem a foc ben viu aquests dos primers ingredients. Ho reservem.
  3. A la mateixa paella saltegem la col llombarda, tallada a juliana fina, i salpebrada, durant deu minuts ben bons o fins que la veieu cuita. Teniu una opció de coure la col d´una manea diferent, i que probablement quedarà més “feta” que només saltejant-la: després d´un breu saltejat, baixeu el foc, ho tapeu i deixeu coure deu minuts.
  4. Mentrestant preparem l´amanimenta barrejant el miso amb el vinagre, oli de sèsam i una mica d´aigua si fa falta. Si sou amants de les emocions fortes hi podeu afegir salsa picant sriracha. Jo no ho vaig fer, tot sovint tinc por de passar-me amb el picant i penso que en aquesta salsa no li acaba de fer falta, però al llibre de cuina vegana que tinc per casa, i d´on em vaig inspirar per fer aquesta recepta, sí que en posen. Per cert, el llibre té receptes molt interessants i al blog n´hi ha unes quantes. El disseny i el títol són horrorosos (V de Vegano), però la veritat és que val la pena tenir-lo si us interessa aquest tipus de cuina. Ah, i ja que parlàvem del llibre en aquesta recepta l´autora també posa a la salsa xarop d´arce. Diria que el més semblantq ue tenim aquí és el d´àgave, però jo no ho recomano perquè llavors quedaria una mica empalagós.
  5. Fem llavors el seitan a la planxa, amb un xic d´orenga per sobre, el tallem a tires i el reservem.
  6. Finalment saltegem en una altra paella els shiitakes, lleugerament salpebrats i tallats a tires.
  7. Amb aquests bolets sempre teniu l´opció d´utilitzar els deshidratats, però llavors tot s´allarga més, i heu de tenir en compte que la seva cocció també és més llarga. De fet, i en un saltejat especialment, jo recomano utilitzar sempre que sigui possible els frescos. Si és en un guisat, un estofat, quelcom al forn, lalvors la cosa ja és diferent, sobretot perquè els secs tenen un sabor molt més potent, i es pot utilitzar l´aigua que heu utilitzat per deshidratar-los com a brou per a la recepta que estigueu cuinant o guardar-la per a una altra ocasió.
  8. Per muntar el plat primer ens assegurem que la col ja està ben cuita (en cas que haguem optat per fer-la més a poc a poc); ho juntem tot, saltegem breument i mullem amb l´amanimenta.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: BOOONISSIM

Origen: Seitan amb col lombarda

Pollastre marinat

Ingredients:

  • 2 pits de pollastre,
  • bolets shimeji (opcional, per acompanyar)
  • 4 cullerades de sake,
  • 3 cullerades de llavors de sèsam blanc o integral
  • 3 cullerades de salsa de soja,
  • 1 de mirin,
  • 2 de vinagre d´arròs
  • oli de sèsam,
  • sal i pebre

Preparació:

  1. Ja us he comentat al principi que podeu optar per fer aquesta recepta amb pit o cuixa, i jo en aquest cas vaig optar per fer-ho amb pit, més que res perquè ja el tenia comprat i filetejat. Es aquell típic moment que estàs comprant un pit de pollastre per sopar i instintivament demanes que te´l filetegin…sense pensar realment com els faràs.
  2. Comencem doncs amb la primera part de la marinada introduïnt els filets dins d´una bossa que es pugui tancar hermèticament amb el sake una culleradeta de sal rasa. Ho deixem així vint minuts.
  3. Mentrestant posem una paella petita al foc sense oli i quan sigui calenta hi torrem les llavors de sèsam. Tot seguit les matxaquem al morter i aquesta pasta la reservem, ja que formaran part de la segona part de la marinada.
  4. Passats els primers vint minuts on hem tingut el pollastre marinant amb sake i sal hi afegim salsa de soja, mirin, vinagre d´arròs i la pasta de sèsam, tot ben barrejat abans de posar-ho dins la bossa. Ho deixem marinant a la nevera entre tres quarts i una hora.
  5. Retirem els filets de pollastre de la marinada, que per cert ens podria servir per fer una salsa, els eixuguem i els fem a la planxa.
  6. Per acompanyar-ho jo vaig saltejar uns bolets shimeji en un moment, però crec que per exemple les algergínies podrien ser un magnífic company de plat d´aquest pollastre marinat. Al blog tenim unes quantes receptes que hi anirien la mar de bé, com l´albergínia amb miso, l´albergínia al vapor o l´albergínia marinada.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: BOOONISSIM

Origen: Pollastre marinat

Sopa rústica de miso

Ingredients:

  • 1 litre de katsuobushi dashi, 115 gr de daikon en juliana, 75 gr de bolets shimeji,
  • 1 pastanaga a juliana, 4 cullerades de pasta de miso (d´arròs blanc), 300 gr de tofu japonès,
  • 1 ceba tendra

Preparació:

  1. A la recepta original també hi posen unes arrels de “taro” i una altra mena d´arrel que es diu “gobo” (o bardana) que no he localitzat. Encara que no tenen absolutament res a veure jo les vaig substituir per alberginia japonesa (en tenia un trosset a la nevera) i per uns quants pèsols que havia collit de la terrassa…
  2. En fi, que per fer el katsuobushi dashi necessiteu només dues coses: alga kombu i katsuobushi, que són lamines ultra fines de bonitol sec, allò que es mou quan et porten uns fideus yakisoba als restaurants. En fi, tan l´alga com el bonitol sec es troben a qualsevol botiga d´alimentació de productes orientals. Idealment es poden un/dos/tres trossos d´alga (depenent de la quantitat de brou que vulgueu tenir) en una cassola i es deixa tota la nit en repòs. Quan s´escalfa s hi posa el bonitol i es deixa reposar una estona abans d´utilitzar-lo definitivament. La versió ràpida es portar a ebullició l´alga kombu i tot seguit tapar-la i deixar-la reposar una hora amb el katsuobushi.
  3. En fi, de cara a la sopa en qüestió heu de posar tots els ingredients menys el tofu i el miso en una cassola amb el dashi i que bulli durant deu minuts. Paral.lelament agafeu una mica de dashi i el barregeu bé amb la pasta de miso, l´afegiu a la cassola amb les verdures , el tofu i ho feu bullir de nou. Rectifiqueu de sal i serviu.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: BOOONISSIM

Origen: Sopa rústica de miso

DORAYAKIS JAPONESOS (AMB THERMOMIX o sense)

Ingredients:

Per fer l’anko:

  • 280-300 gr. de mongetes azuki en conserva (netejades i escorregudes). Al supermercats asiàtics es pot trobar.
  • 150 gr. de sucre de canya
  • 1 polsim de sal
  • 20 gr. de mirin – opcional (licor d’arròs una mica més suau que el sake, amb menys alcohol i més sucre).

Pels dorayakis (uns 20):

  • 2 ous
  • 40 gr. de sucre
  • 20 gr. de mel
  • 20 gr. de mirin
  • 120 gr. d’aigua
  • 1 culleradeta de bicarbonat (dissolt en una culleradeta d’aigua)
  • 200 gr. de farina de rebosteria

PREPARACIÓ:

Per fer l’anko:

  1. Posem al got les mongetes, el sucre de canya, la sal i el minin (opcional) i programem 20 min / a 100 graus / gir invers / a velocitat 1.
  2. Retirem el tap i programem 5 minuts / temperatura Varoma / gir invers / velocitat 1.
  3. Retirem l’anko en un bol i reservem.

Rentem el got per fer els dorakayis:

  1. Posem al got els ous i el sucre i barregem 2 minuts / a velocitat 5.
  2. Afegim la mel, el mirin (opcional) l’aigua i el bicarbonat. Barregem 10 segons / a velocitat 4.
  3. Incorporem la farina i barregem 20 segons / a velocitat 4. Acabem de barrejar bé amb l’espàtula i deixem reposar la massa una mitja hora.
  4. Passada aquesta estona ja els podem fer. Agafem una planxa o una paella antiadherent i hi aboquem una cullerada de massa, que ens quedi una rodona d’uns 8 cm. Quan comencin a sortir bombolletes la girem i esperem que agafi el mateix color daurat per l’altra banda. I repetim el procediment amb la resta de la massa.
  5. Agafem dos dorayakis i hi posem una cullerada de farcit a dins, ja sigui d’anko, de melmelada o de crema de cacau, i servim immediatament perquè no se’ns refredi gaire.

PUBLICAT ORIGINALMENT A: ESTOVALLES DE PAPER

Origen: DORAYAKIS JAPONESOS (AMB THERMOMIX o sense)