Arxiu d'etiquetes: SUCRE

Pastís de llima

Ingredients:

  • – 150 grams de farina
  • – 75 grams de mantega
  • – 30 grams de sucre
  • – 5 ous
  • – Un rajolí de ginebra
  • – 400 grams de llet condensada
  • – 125 ml de suc de llima (seran unes 4, més o menys) + la pell ratllada d’una

Preparació:

Fem la base:

  1. Desfem la mantega (al foc o al microones) i la barregem bé a un bol amb la farina. Després hi afegim el sucre, el rovell d’ou i un rajolinet d’anís (no és imprescindible, però la llima m’ha inspirat gintonic). Ho barregem bé, que faci una massa homogenia, tapem el bol amb paper film i cap a la nevera, a descansar una estona.

Fem el farcit:

  1. Encara més fàcil: a un bol barregem bé la llet condensada, 4 rovells d’ou, el suc de llima i la pell de la llima. I ja està. Fet amb les proporcions que vaig llegir a la recepta de la Gemma Clofent a cuina de casa.

Cap al forn!:

  1. Preescalfem el forn a 180 graus. En un motlle de pastís hi estirem la base que teniem a la nevera, perquè cobreixi bé el fons i les parets. Punxem amb una forquilla el fons. Ho enfornem 10 minuts. Després hi aboquem el “farcit” i ho deixem uns 25-30′ o fins que ja estigui ben cuallat i punxant-lo el ganivet/palillo surti net.
  2. I ja que parlem de metodologies de treball, per la foto d’aquesta entrada he començat a aplicar algunes de les ensenyances de com fotografiar menjar que ens va ensenyar el Martí d’Apunts de cuina el cap de setmana passat. No ens va ensenyar això de posar un tall de pastís trencat, és creació pròpia!! Al seu magnífic blog de fotografia ha recullit la classe magistral.

Recepta extreta de “Cuina amb compte”

Origen: Pastís de llima

Crema Catalana

Ingredients:

  • 1l de llet
  • 6 o 8 rovells d’ou
  • 200 gr de sucre
  • 1 cullerada plena de farina de blat de moro (“maizena”)
  • 1 canó de canyella
  • 1 pela de llimona

Elaboracio:

  1. Guardeu una mica de llet i la resta la poseu al foc en un cassó amb la pela de llimona i el canó de canyella; només ha de bullir el just perquè agafi el gust.
  2. Traieu-ne el tros de canyella i el de llimona.
  3. En un bol, hi poseu una mica de llet, el sucre,els rovells d’ou i la “maizena”;ho remeneu bé.
  4. Tireu tot això a l’ansat amb la llet, que manteniu a foc ben baix, procurant que no bulli.
  5. Ho remeneu bé, i quan comenci a espessir-se ho traieu del foc, sense deixar de remenar-ho-
  6. Tot seguit aboqueu la crema en una plata o en cassoletes individuals i les deixeu refredar a la nevera.
  7. Just abans de servir-la hi poseu una capa fina de sucre per sobre i ho cremeu amb la pala ben roent.

Recepta extreta de “Petits Bocins”

Origen: Crema Catalana

Pastís a la francesa (Tarte aux fruits)

Ingredients:

Per fer la massa:

  • -2 gots de farina
  • -2 cullerades de sucre
  • -2 cullerades d’aigua freda
  • -60gr de mantega

Per fer el farciment:

  • -3 rovells d’ou
  • -2 cullerades de farina
  • -2 cullerades de sucre
  • -1 got de llet
  • -Fruita. La que més us agradi. Aquí: raïm, litxis, gerds, préssec i mandarina.

Preparació:

  1. Engeguem el forn a 180º.
  2. Per fer la massa, barregem tots els ingredients. Ha de quedar una pasta que puguem treballar amb les mans. Podem rectificar de farina si veiem que no queda prou consistent. Fem una bola i l’emboliquem amb paper film. La deixem reposar a la nevera 30minuts. En haver transcorregut aquest temps, emmotllem. Posem pes a sobre perquè no pugi quan estigui al forn. Podem posar paper de forn i a sobre llegums. Fornejar durant 20 minuts aproximadament.
  3. Per fer el farciment, barregem els tres rovells d’ou amb el sucre i la farina. Escalfem un got d’aigua en una cassoleta i, quan estigui a punt de bullir, l’afegim lentament a la mescla sense deixar de moure les varilles. Posem tot el farciment dins una cassola i ho portem a ebullició. Deixem resposar fins que refredi.
  4. Ara, podem posar el farciment dins la base. A continuació, col·locarem les fruites com més ens agradi. Podem triar tantes fruites, tantes formes i tants colors cm vulguem.
    Posem a la nevera per servir fred.
  5. Bon profit!

Recepta extreta de “Xocolata Desfeta”

Origen: Pastís a la francesa (Tarte aux fruits)

Merenga

Ingredients: (per a 300 grs aprox)

  • 150 grs de sucre
  • 50 grs d’aigua
  • 3 blancs (clares) d’ou
  • un pessic de sal
  • Si en tenim, mitja cullaradeta de cremor tàrtar (ajuda a estabilitzar els ous)

Preparació:

  1. Amb TMX; Posam el sucre i l’aigua a la TMX i programam 10 minuts, temperatura Varoma, velocitat 2.
  2. Sense TMX: posam el sucre i l’aigua a una olla per fer un almívar que arribi a punt de bolla (116 -118ºC) –s’ aconsegueix aquest punt quan ficam una forqueta a l’almívar i tocam la punta es fan unes petites bolletes-
  3. Jo vaig fer l ‘almívar amb la TMX de manera que mentre aquest es feia vaig començar a pujar els blancs d’ous amb les varetes elèctriques. Si ho feim sense TMX convé començar a pujar els blancs de l’ou abans de fer l’almívar, perquè aquest s’ha d’afegir calent als blancs de l’ou. (El millor, si podem es fer les dues coses simultàniament)
  4. Quan els blancs comencen a pujar podem afegir una culleradeta petita de cremor tàrtar si en tenim –jo després de moltes peripècies el vaig aconseguir a una farmàcia -. Això farà que els blancs d’ous tenguin més volum i siguin més estables.
  5. Quan tenim els blancs un poc pujats anam afegint l’almívar molt poc a poc, mentre continuam batent amb les varetes.
  6. Continuam amb les varetes fins que la merenga sigui ben forta, ben consistent. Això ho sabrem perquè quan remenam amb una cullera ens costa i queda ben marcat el camí de la cullera, a més a més, podem girar damunt davall el bol on em fet la merenga i aquesta no es desplaça gens.
  7. Finalment, omplim una màniga pastissera amb la merenga i la feim servir com volguem, per exemple, per decorar una tarta podem fer rínxols per damunt, ratlles o cercles; si volem menjar la merenga tota sola feim muntets dins motlles de paper de magdalenes.

Nota molt important:

  • Per fer la merenga tant el recipient, com les varetes han d’estar perfectament nets. Si hi ha un poc de greix o una mica ja no pujarà com toca.
  • No ens pot caure gens de vermell d’ou dins el blanc, si és així, tampoc no ens pujarà.

Recepta extreta de “Bon Tiberi”

Origen: Merenga

GARLANDA DEL PENEDÈS

Ingredients : gairebé necessària la balança electrónica ( si voleu fer més d’una garlanda , multipliqueu el pes )

  • 250 grams de farina de força
  • 1 ou gros, d’uns 65 grams
  • 45 grams de sucre
  • 40 grams de poma a trossets
  • 25 grams d’ametlla crua ( en pols, granet o a làmines )
  • ½ pastilla de llevat fresc de Levital ( uns 12-13 grams )
  • 15 grams de llet
  • 10 grams d’oli d’oliva
  • 10 grams d’anís dolç
  • 10 grams de mistela o de conyac o de vi dolç
  • 15 grams de nous a trossets
  • 5 grams o un bon grapat de matafaluga o de coriandre, sencer o picat
  • Gairebé 1/4 de nou moscada ratllada
  • Un polsim de sal

Preparació:

Amb la panificadora:

  1. Recordeu que, en general, al començament del programa, dins la cubeta, s’ha d’ajudar , amb una llengua de silicona o semblant, a fer-se la bola de massa
  2. Aneu posant primer els líquids, ( jo els vaig posar tots junts dins el vas mesurador de la màquina i desprès el tiro a la cubeta ) , després el sucre i la sal, la poma, les nous i finalment, la farina i el llevat esmicolat per sobre. Engegueu programa d’amassat més llevat ( 1 hora i mitja ) i ho deixeu encara una estona més dins la cubeta, en cas que no hagi pujat massa ( fins doblar el volum )

A mà:

  1. Barregeu tots els ingredients ( feun un volcà amb la farina i al mig, els ingredients líquids i ou, i per últim, hi poseu el llevat ) i els pasteu, fins obtenir una massa compacta formant una bola, que deixareu dins un bol, tapat, fins doblar el volum.

Un cop feta la massa:

  1. Un cop pujat, el traieu del recipient, el poseu damunt el taulell de la cuina una mica enfarinat, i l’amasseu a ma ( s’agafa la part de sobre, es plega cap el mig, s’agafa els dos cantons, es pleguen cap el mig, i així alguns cops més , anant plegant sobre si mateix )
  2. Al final, deixeu-ho com una bola, feu un forat al mig i li aneu donant forma, fent cercles sobre si mateix amb la massa, anant engrandint el forat fins deixar com una corona.
  3. El poseu sobre un paper de forn damunt la plàtera del forn i us en oblideu durant unes hores. El podeu deixar dins el mateix forn, reposant. ( Jo el vaig deixar unes 4 – 5 hores, una tarda fins el vespre. )
  4. Un cop pujada de nou la massa, preescalfeu el forn,a dalt i a baix, a uns 200 graus i hi poseu la garlanda uns 15 minuts. Si es torra massa, tapeu al final amb un paper d’alumini.
  5. Ja fred, el pinteu amb anís i empolseu amb força sucre.

Recepta extreta de “La Menta Fresca”

Origen: GARLANDA DEL PENEDÈS

Hamburguesa amb ceba i quètxup casolà

Per fer el quètxup casolà

Ingredients:

  • 300 gr de salsa de tomàquet
  • 15 cl de brou de carn
  • 5 cl de salsa de soja
  • 5 cl de vinagre de vi
  • 60 gr de sucre

Elaboració:

  1. Poseu un cassó al foc, amb la salsa de tomàquet i la resta d’ingredients. Deixeu que bulli, i abaixeu el foc. Deixeu-ho coure a foc mig durant 45 minuts i aneu remenant de tant en tant, fins que quedi una salsa una mica espessa.
  2. Traieu-la del foc, i tritureu-la amb el minipimer. Deixeu-ho refredar i guardeu-ho en un pot de vidre, tapat hermèticament.

Per fer les hamburgueses

Ingredients (per a 2 persones):

  • 400 gr de carn picada de vedella
  • 1 all
  • 1 ou
  • 1 ceba de figueres
  • mèsclum d’enciams
  • 2 tomàquets
  • 2 llenques de formatge emmental
  • 2 pans d’hamburguesa
  • quètxup casolà
  • mostassa de Dijon
  • 20 gr de mantega
  • Oli
  • Sal
  • Pebre

Elaboració:

  1. Talleu la ceba en juliana. Poseu la mantega en una paella i quan s’hagi fos, afegiu-hi la ceba i deixeu-la coure a foc molt baix durant uns 15 minuts, aproximadament, fins que quedi ben tova i una mica enrossida. Salpebreu i reserveu.
  2. Escalfeu el forn a 180˚.
  3. Piqueu l’all ben fi. En un bol, poseu-hi la carn picada, l’all picat, l’ou, sal i pebre. Barregeu-ho tot fins que quedi una massa ben lligada. Feu dues boles amb la carn i doneu-los forma d’hamburguesa, aixafant-les sobre el marbre. A continuació, coeu les hamburgueses a la planxa o a la paella, amb una mica d’oli (de 3 a 6 minuts per banda, segons el punt de cocció que vulgueu).
  4. Mentrestant, talleu els tomàquets en rodanxes. Un cop les hamburgueses estiguin cuites, poseu-les en una placa de forn, sobre una fulla de paper sulfuritzat. Col·loqueu les rodanxes de tomàquet a sobre les hamburgueses. Salpebreu i cobriu-les amb una llenca de formatge cadascuna. Introduiu-ho al forn durant 3 minuts.
  5. Mentrestant, poseu la ceba sobre les bases dels panets. Afegiu-hi quètxup i mostassa al gust. A sobre, repartiu-hi l’enciam. Traieu les hamburgueses del forn i col·loqueu-les sobre l’enciam. Si voleu, hi podeu posar més quètxup i mostassa. Tapeu-ho amb l’altre meitat del pa i ja podeu parar taula!

PUBLICAT ORIGINALMENT A: JA POTS PARAR TAULA

Origen: Hamburguesa amb ceba i quètxup casolà

Còctel Bellini

Ingredients (2 persones):

  • 2 meitats de préssecs en almívar (la recepta original utilitza préssecs naturals; encara que per comoditat podem utilitzar-los en almívar, a més, n’hi ha tot l’any!!)
  • 1 Cullerada de sucre (opcional)
  • 6 glaçons de gel
  • 1 botella petita de xampany o cava.

Preparació:

  1. Amb TMX: Posam a la TMX els préssecs, el sucre, el gel i el xampany.
  2. Trituram 30 segons a velocitat 7-10.
  3. Sense TMX: trituram amb una batedora o trituradora a velocitat màxima els ingredients fins que quedi un líquid ben fi.
  4. Si es necessari, passam amb un colador per evitar grums.

Recepta extreta de “Bon Tiberi”

Origen: Còctel Bellini

Maduixes amb pebre i vinagre caramel·litzat

Ingredients:

  • 1/2 kg. de maduixes
  • 80gr. de sucre
  • un raig de vinagre de mòdena caramelitzat
  • un polsim de pebre negre acabat de moldre

Preparació:

  1. Renteu les maduixes, traieu-los les fulles i feu-les a talls.
  2. Amaniu-les amb el vinagre, el sucre i el pebre, (poseu-ne poc, si cal podeu afegir-ne).
  3. Deixeu a la nevera 1/2 hora perquè maceri i faci el suc caramelitzat

Temps: 10 minuts

Recepta extreta de “Cuina de la Mare”

Origen: Maduixes amb pebre i vinagre caramel·litzat

TORTELL DE MOUSSE DE IOUGURT

INGREDIENTS:

  • 1 làmina de pasta fullada rodona refrigerada
  • 4 iogurts naturals ( jo descremats )
  • 100 g de sucre
  • 4 fulles de gelatina
  • 200 g nata per muntar

PREPARACIÓ:

  1. Primer preparem el farcit de iogurt perquè ha de quatllar almenys 2 hores a la nevera.
  2. Posarem en remull en aigua freda les fulles de gelatina perquè s’estovin.
  3. En un bol barregem els iogurts amb el sucre i agafem una tassa d’aquest i ho escalfem una mica per dissoldre a dins les fulles de gelatina escorregudes i fora del foc, afegir-ho a la resta de iogurt i sucre.
  4. Muntem la nata i l’afegim als iogurts a poc a poc i de sota cap a dalt, per tant que no baixi i cap a la nevera perquè qualli.
  5. Escalfem el forn a 200º C.
  6. Agafarem la pasta fullada i li farem un forat al mig d’uns 18 cm de diàmetre, la posarem en una placa de forn i cap a coure uns 25 minuts o fins que vegem que es daurada.
  7. Quan és fred ho tallem per el mig, a la part de sota la farcim amb el mousse de iogurt i tapem amb l’altra part, tirant per sobre sucre glas ( la Gemma i tira xocolata blanca fossa).

Recepta extreta de “Tast de Cuina”

Origen: TORTELL DE MOUSSE DE IOUGURT

Flaó eivissenc

Ingredients:

  • – 150 grams de farina
  • – 75 grams de mantega
  • – 180 grams de sucre
  • – 4 ous
  • – Un colpet d’anís
  • – Una culleradeta de llavors de matafaluga
  • – 300 grams de formatge fresc de cabra
  • – 100 ml de llet sencera
  • – 2 cullerades de menta fresca picada

Preparació:

  1. Primer apunt: la recepta original era amb herbasana (hierbabuena en castellà) que fins on jo sé és una varietat de la menta. Com que no en vaig localitzar fàcilment, vaig tirar milles i ho vaig fer amb menta. No sé fins a quin punt l’herbasana li aporta un gust gaire diferent de la menta habitual, que m’il·lumini algun expert en l’herba! En tot cas, amb la menta va quedar fenomenal.
  2. Primer fem la masa: posem la mantega en un bol i la fonem al microones. Hi afegim la farina, les llavors de matafaluga, un pessic de sal i 30 grams de sucre i ho remenem bé. Hi posem després la llet, un rovell d’ou i l’anís i ho acabem de mesclar bé fins formar una pasta homogenia. Tapem el bol amb paper film i ho deixem a la nevera una bona estona.
  3. Després d’haver vist un capítol de la sèrie que sigui que estem seguint, ja podem preparar el motllo per fer pastissos. L’untem amb una mica de mantega i hi despleguem la massa, que haurem tret de la nevera. Amb els dits anem aprimant la pasterada i distribuint-la per tota la superfície, perquè cobreixi tant el fons com les parets. Un cop fet, la punxem amb una forquilla.
  4. Posem el forn a calentar a 180 graus. Triturem el formatge fresc, el posem en un bol i li afegim els 3 ous, els 150 grams de sucre i la menta picada. Ho barregem bé i ho transvasem al motllo. Ja ho tenim: ho podem col·locar al forn -amb la calor de sota només-. Pot tardar uns 40′ o més, segons el forn. Quedarà torradet per sobre i sabreu que està fet quan punxeu el centre amb una agulla o similar i surti neta.

Recepta extreta de “Cuina amb compte”

Origen: Flaó eivissenc